چرا باید فاطمیه را عاشورایی برگزار کنیم؟

تصور مردم از ایام فاطمیّه، شهادت حضرت زهرا(س) است. در حالیکه مراد از ایام فاطمیّه وقایع و حوادثی است که در جهان اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاده است و محوریت آن حوادث حضرت زهرا(س) است. به همین جهت این ایام را فاطمیّه می نامند.

کد خبر: 17913
تاریخ انتشار : اسفند ۱۱, ۱۳۹۵

شاید سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرده باشد این است که با وجود مناسبت های گوناگون در طول تاریخ، چرا جامعه شیعه تأکید دارد که تنها برخی از آنها پر شور تر برگزار شود؟ درپاسخ به این پرسش باید بگوییم که مناسب هایی که در یک جامعه وجود دارد به سه قسمت تقسیم می شوند:

 

۱- جهانی؛ مثل روز جهانی کودک

 

۲- ملی؛ روز ملی شدن صنعت نفت

 

۳- مذهبی؛ این دسته خودش به دو  گروه تقسیم میشود: قسم اول مناسبت هایی است که یا نشانه مودت ما به ائمه است مانند ولادت یا شهادت ائمه و یا نشان از پایان یافتن یک فریضه الهی است مانند عید قربان و عید فطر. اما قسم دوم مناسبت های اعتقادی است. این مناسبت ها تشخّص و هویت یک مذهب هستند. در این بخش ۴ مناسبت داریم که بزرگداشت آنها بسیار حائز اهمیت است:

 

◄عید غدیر: آغاز امامت که مشخصه تشیع است.

◄ولادت امام زمان(عج): پرداختن به مسأله مهدویت که هدف رسالت تمام انبیاءست.

◄عاشورا

◄ایام فاطمیّه: قرار گرفتن در صف ایام فاطمیّه تأیید واقعه غدیر است.

ایام فاطمیّه، دفاع از بحث امامت است و امامت هویت مکتب تشیع است.

 

تصور مردم از ایام فاطمیّه، شهادت حضرت زهرا(س) است. در حالیکه مراد از ایام فاطمیّه وقایع و حوادثی است که در جهان اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاده است و محوریت آن حوادث حضرت زهرا(س) است. به همین جهت این ایام را فاطمیّه می نامند.

مسأله فاطمیّه چون ریشه در اعتقادات ما دارد خیلی نباید توقع داشت که مخالفین با این بزرگداشت صادقانه برخورد کنند. آنها تا جایی که میتوانند نسبت به این مناسبت ایجاد شبهه و ابهام نمودند تا حقیقت آن را کمرنگ کنند.

معلومات ما نسبت به مسأله فاطمیّه عمدتا شنیداری است و این هم عمدتا از منابر شنیده شده است. در منابر هم به دلیل محدودیت زمان و سلیقه خاص آن خطیب، قطعه خاصی از این حادثه گفته می شود. این دو عنصر باعث می شود که شنونده دچار یک سری ابهام و اشکال شود.

به عنوان مثال چیزی که در وقایع فاطمیّه شک و ابهامی درش نیست این است که حضرت زهرا(س) توسط دشمنان موردضرب و شتم قرار گرفتند. این مسأله را، هم از منابع اهل سنت می توان نقل کرد و هم در منابع اهل تشیع به وفور یافت می شود. هم چنین از مواردی که غیر قابل تردید و انکار است، ایراد خطبه ای است که حضرت زهرا(س) تحت عنوان خطبه فدکیه داشتند.

حالا اگر شنونده این دو مسأله را را شنیده باشد(خطبه فدکیه و ضرب و شتم ) و با هم مقایسه کند یک شبهه و ابهامی برایش ایجاد می شود که اگر حضرت زهرا(س) سیلی خورده اند چرا اثری از آن در خطبیه فدکیه دیده نمی شود؟ چرا حضرت زهرا(س) به مردم گله و شکایت نمی کنند که این افراد من را زدند؟ این ابهام به این ترتیب برطرف می شود که تقدم و تأخر وقایع مطرح گردد.

 

مثال دیگر این است که بعد از سقیفه دو اتفاق افتاد:

 

۱- غصب مال حضرت زهرا(س) تحت عنوان فدک

 

۲- غصب خلافت امیرالمومنین.

 

ما مشاهده می کنیم که در بین این دو اتفاق حضرت زهرا(س) بیشترین اهتمامشان در مورد مسأله فدک بود. در این جا این شبهه مطرح می شود که که آیا بانوی بزرگ اسلام واقعا به دنبال منافع مادی و مالی خودشان بودند و هدایت مردم برایشان اهمیت نداشت؟ چرا حضرت زهرا(س) برای فدک خطبه می خوانند اما دررابطه با غصب حکومت حرفی نمی زنند؟ این چه اتفاقی را نشان می دهد؟

اگر حضرت زهرا(س) به مسأله مالی می پردازند دلیلش این است که هضم این مسأله برای جامعه سبک تر است. این مسأله آسان را مطرح می کنند و اگر بتوانند اینجا حق امیرالمومنین(ع) را بگیرند، مسأله خلافت حل خواهد شد و حق احیاء خواهد شد.

این چیزی است که ابن ابی الحدید هم به آن اشاره می کند. ابن ابی الحدید به استادشان می گویند حضرت زهرا(س) در مسأله فدک حق می گفتند یا خیر؟ استاد ایشان گفتند: بله، گفتند: پس چرا آن ها مخالفت کردند؟ استادشان پاسخ دادند: اگر آن ها در مسأله فدک با آن شواهد و اسنادی که حضرت زهرا(س) آورده بودند، کوتاه می آمدند ، مجبور بودند خلافت را هم تحویل دهند چون در مسأله خلافت هم ایشان همان شاهدان را می آورند.

بنابراین هدف از برسی تاریخی فاطمیّه  دوچیز است: اول اینکه ابهامت ایجاد شده رفع گردد و دوم اینکه بدانیم حضرت زهرا(س) در قالب مسأله فدک برای امامت چه کار کرده اند که در مطالب اینده به آن خواهیم پرداخت.

 

 زهرا پور قربان_ تحریریه سایت با حجاب

منبع: سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی، فروردین ۱۳۹۳

 

 

 

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. هدی گفت:

    بیشتر
    ۱۳ از ۵۷۲

    Fآیا فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود؟ / نظر امام خامنه ای چیست؟
    صندوق ورودی
    x
    khageh rahimi‏

    ۲ فروردین (۹ روز قبل)

    به رضایی، Yazdi، Ali، ح، ضیایی

    بسم الله

    یه جمله به اشتباه رایج شده که
    فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود!
    تازه این جمله رو منتسب به حضرت آقا هم می کنیم و …

    هرمقدار هم که جستجو کردم؛
    منبع موثقی پیدا نکردم که این انتساب رو برسونه!!!
    البته یه مقدار هم بیشتر توجه بکنیم؛
    متوجه میشیم که این جمله از اندیشه حضرت آقا بیرون نمیاد!
    به دلایل زیر:

    اول اینکه
    این جمله منتسب به رهبری نیست و دروغ است و حتی ایشان مخالف برگزاری دسته عزاداری در این روز هستند!
    سردار مداحی گفت: پیامک های خلافی را از قول مقام معظم رهبری می زنند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، در حالی که ایشان چنین فرمایشی ندارند و اخیرا از ایشان در این باره سوال شد که فرمودند هرچند با تجمع ها در روز شهادت حضرت زهرا(س) مخالف نیستم اما با برگزاری دسته های عزاداری مخالفم.

    دوم اینکه:
    نه فاطمیه و نه هیچ یک از عزاداری های ما نباید طوری باشد که عاشورا را تحت الشعاع قرار دهد.
    مرز این عزاداری روشن است: تا جایی که اصل وحدت بین مسلمین به خطر نیفتد. همین الان که عزای سیده نسا العالمین در قالب مراسمات داخلی برگزار می شود بقدر کافی مطالب وحدت شکن در حال رخ دادن است چه رسد به اینکه قرار باشد این مراسمات ظهور و بروزی چون محرم داشته باشد.

    سوم اینکه:
    حجه الاسلام دکتر الویری میگفت ما فقط برای امام حسین دستور به عزاداری داریم. لذا اگر هم برای سایر ائمه عزاداری برگزار می کنیم باید این را مدنظر داشته باشیم که لطمه ای به عزاداری عاشورا وارد نشود.

    این هم جمله فصل الخطاب امام خامنه ای:
    مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن – آن سنت سنیه – مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد.
    اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی وسینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان،سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) – با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است – من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است.
    http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603

    نکته پایانی
    ولایت پذیری و محبت ما شیعیان نسبت به اهل بیت، بر میگردد به میزان تبعیت ما از ایشان و پیروی از اسیره خود اهل بیت در احکام و مناسک دین
    شاید تمرین تبعیت الآن ما از ولی فقیه، مقدمه ای باشد بر تبعیت از معصومین (ع)
    هرچقدر خودمان را با فرامین رهبری نزدیکتر یافتیم، احتمالا همان قدر هم به سیره ناب اهل بیت نزدیکتر هستیم…

    یاحق

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. هدی گفت:

    بیشتر
    ۱۳ از ۵۷۲

    Fآیا فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود؟ / نظر امام خامنه ای چیست؟
    صندوق ورودی
    x
    khageh rahimi‏

    ۲ فروردین (۹ روز قبل)

    به رضایی، Yazdi، Ali، ح، ضیایی

    بسم الله

    یه جمله به اشتباه رایج شده که
    فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود!
    تازه این جمله رو منتسب به حضرت آقا هم می کنیم و …

    هرمقدار هم که جستجو کردم؛
    منبع موثقی پیدا نکردم که این انتساب رو برسونه!!!
    البته یه مقدار هم بیشتر توجه بکنیم؛
    متوجه میشیم که این جمله از اندیشه حضرت آقا بیرون نمیاد!
    به دلایل زیر:

    اول اینکه
    این جمله منتسب به رهبری نیست و دروغ است و حتی ایشان مخالف برگزاری دسته عزاداری در این روز هستند!
    سردار مداحی گفت: پیامک های خلافی را از قول مقام معظم رهبری می زنند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، در حالی که ایشان چنین فرمایشی ندارند و اخیرا از ایشان در این باره سوال شد که فرمودند هرچند با تجمع ها در روز شهادت حضرت زهرا(س) مخالف نیستم اما با برگزاری دسته های عزاداری مخالفم.

    دوم اینکه:
    نه فاطمیه و نه هیچ یک از عزاداری های ما نباید طوری باشد که عاشورا را تحت الشعاع قرار دهد.
    مرز این عزاداری روشن است: تا جایی که اصل وحدت بین مسلمین به خطر نیفتد. همین الان که عزای سیده نسا العالمین در قالب مراسمات داخلی برگزار می شود بقدر کافی مطالب وحدت شکن در حال رخ دادن است چه رسد به اینکه قرار باشد این مراسمات ظهور و بروزی چون محرم داشته باشد.

    سوم اینکه:
    حجه الاسلام دکتر الویری میگفت ما فقط برای امام حسین دستور به عزاداری داریم. لذا اگر هم برای سایر ائمه عزاداری برگزار می کنیم باید این را مدنظر داشته باشیم که لطمه ای به عزاداری عاشورا وارد نشود.

    این هم جمله فصل الخطاب امام خامنه ای:
    مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن – آن سنت سنیه – مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد.
    اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی وسینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان،سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) – با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است – من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است.
    http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603

    نکته پایانی
    ولایت پذیری و محبت ما شیعیان نسبت به اهل بیت، بر میگردد به میزان تبعیت ما از ایشان و پیروی از اسیره خود اهل بیت در احکام و مناسک دین
    شاید تمرین تبعیت الآن ما از ولی فقیه، مقدمه ای باشد بر تبعیت از معصومین (ع)
    هرچقدر خودمان را با فرامین رهبری نزدیکتر یافتیم، احتمالا همان قدر هم به سیره ناب اهل بیت نزدیکتر هستیم…

    یاحق

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.