سیاست‏ های آرمانی، آرمان ‏های سیاسی برای دانشجو

حجاب که امری حیاتی است و مربوط به بهداشت روانی و اجتماعی جامعه می شود از حساسیتی بالاتر برخوردار است. با روی کار آمدن هر دولت و انتخاب رئیسی جدید برای دانشگاهی خاص، سیاست‌های آن دانشگاه در مقوله حجاب و نیز الویت‌های آن نیز تغییر می‌کند، تا آن‌جا که گاهی اهمیت به حجاب در زیر […]

کد خبر: 2073
تاریخ انتشار : مهر ۱۵, ۱۳۹۲

حجاب که امری حیاتی است و مربوط به بهداشت روانی و اجتماعی جامعه می شود از حساسیتی بالاتر برخوردار است. با روی کار آمدن هر دولت و انتخاب رئیسی جدید برای دانشگاهی خاص، سیاست‌های آن دانشگاه در مقوله حجاب و نیز الویت‌های آن نیز تغییر می‌کند، تا آن‌جا که گاهی اهمیت به حجاب در زیر دیگر تصمیم‌گیری‌ها مدفون شده و فراموش می‌شود.

11 9

 از بارزترین خصوصیات دوران دانشجویی آرمان‌گرایی است که این دوران را از دیگر مقاطع زندگی متمایز می‌سازد. دانشجو آینده را زیبا و کامل می‌بیند و این پتانسیل را در خود می‌یابد تا برای رسیدن به آیندهای بهتر، شرایط امروز جامعه خود را تغییر دهد. اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد سیاست‌هایی است که خود را در جامعه یک آرمان زیبا، با کلماتی فریبنده و البته زیربنایی متفاوت، خود را به  دانشجو عرضه می‌کنند. اینجاست که باید با نگاهی دقیق و موشکافانه نیت‌ها را از دل شعارها بیرون کشید تا مقاصد پشت پرده گروهها آشکار شود.

     گروه اندکی در دانشگاه‌ها هستند که با شعار«آزادی طلبی»و «آزادی سخن»، می‌خواهند آزادی را بدون تعریف حدود آن و یا چهارچوبی که افراد باید رعایت کنند، به ظهور برسانند. در این میان فلش آزادی آنها به حجاب ختم می‌شود و نمی‌دانیم چرا تنها حجاب را مانع آزادی خود می‌دانند. این جاست که شعاری زیبا با جهت‌گیری خاص را باید دنبال کرد تا به اصالت آن پی‌برد. از این افراد می‌پرسیم چرا آزادی را در اعتراض به رانت خواریها، بیان صریح و مطالبه پی‌گیر از ارگانها برای حمایت‌های علمی و اقتصادی از دانشجویان و دانشگاهیان و نیز بیان صادقانه و بدون جهت‌گیری دیدگاه‌های خود درباره اداره کشور و هزاران مورد دیگر تعریف نمی‌کنند، بلکه تنها «حجاب» را که امری فطری و دستور دین و نشانه آزادگی زن است نشانه می‌روند!؟

     گاهی گروه‌هایی در دانشگاه‌ها با این شعار که «هدف تنها تعامل علمی است» ظهور می‌کنند و گاها در ابتدای کار پیشرفت‌های چشم‌گیری دارند ولی در پایان، آن‌ها مکانی جز برای با هم بودن دختر و پسر و رفتن به اردوهای مختلط تحت لوای یک انجمن نیستند؛ که البته شواهد نشان می‌دهد که رعایت حجاب در این گروه‌ها رفته رفته کمتر می‌شود تا جایی که اعضای این انجمنها را در دانشگاه‌ها میتوان از درجه پوشش‌شان تشخص داد. البته تمام انجمن‌ها چنین نیستند.

x1

آیا بد حجابی یک مسئله سیاسی است؟

     عده‌ای بیان می‌کنند که بد حجابی یک مسئله سیاسی است. آنها با بیان اینکه حجاب در کشور ما یک نماد دولتی و حکومتی است، معتقدند عدهای برای مخالفت با حکومت به بد حجابی روی آورده‌اند؛ که البته بیان این شبه در دانشگاه‌ها پر رنگ تر است. از این افراد می‌پرسیم: آیا حجاب تنها مربوط به حکومت است؟ در حالی که انقلاب اسلامی در دهه چهارم خود به سر می‌برد ولی پیشینه حجاب در میان ایرانیان به پیش از اسلام باز می‌گردد. آیا مردم ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسلمان نبوده‌اند؟ حجاب دستور اسلام است و یک مسلمان خواه حکومت اسلامی باشد، خواه نباشد، بنا بر دستور اسلام ملزم به رعایت حجاب است و البته حکومت اسلامی نیز باید پاسدار حدود اسلامی باشد. همچنین می‌پرسیم: آیا کسی که دروغ می‌گوید آیا چون خدا را قبول ندارد دروغ می‌گوید و یا تنها دچار غفلت شده است؟ عدم رعایت حجاب کامل نیز به معنای مخالفت با حکومت نیست. چه بسیار افرادی که شاید حجاب کامل را رعایت نمی‌کنند ولی در اجتماعاتی چون راهپیمایی ۲۲بهمن، با اقتدار تمام، حمایت خود را از نظام اسلامی به نمایش می گذارند. پاسخ کسانی که چنین شبه‌ای را می‌سازند چنین است: شما می ‌خواهید برای خود سپاهی از توهم دست و پا کنید!

مظلومیت حجاب در دانشگاه ها

     حجاب یک مقوله فرهنگی است که نیازمند یک سازماندهی قوی و برنامه‌ای تدوین شده و ساختارمند است. آنچه در کشور ما با تغییر دولت‌ها اتفاق می‌افتد، تحول در سیاست‌های تنبیهی و تشویقی در حوزه حجاب در دانشگاه‌ها است. فکر کنید؛ فرهنگ که باید ترویج آن پیوسته، هدف‌مند و چیدمانی باشد، هر چهار یا هشت سال یک بار شخم زنی می‌شود. آیا اصلا فرهنگی باقی خواهد ماند؟ حال مقوله حجاب که امری حیاتی است و مربوط به بهداشت روانی و اجتماعی جامعه می‌شود از حساسیتی بالاتر برخوردار است. با روی کار آمدن هر دولت و انتخاب رئیسی جدید برای دانشگاهی خاص، سیاست‌های آن دانشگاه در مقوله حجاب و نیز الویت‌های آن نیز تغییر می‌کند، تا آن‌جا که گاهی اهمیت به حجاب در زیر دیگر تصمیم‌گیری‌ها مدفون شده و فراموش می‌شود.

     برای بهبود این شرایط نیازمند قوانینی مستحکم و قابل اجرا، مبتنی بر شرع هستیم که کمتر دولت‌ها و دانشگاه‌ها بتوانند در آن اعمال سلیقه کنند تا بتوان وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها را در روندی رو به رشد به سوی بهبود اوضاع کنونی قرار داد.

n00017371-b

برای آقای وزیر

آقای وزیر! بنا بر تعریف امام راحل(ره) دانشگاه باید کارخانه‌ای باشد برای انسان‌سازی و ویژگی چنین کارخانه ای مسلما فراهم آوردن اسباب سعادت دنیا و آخرت جوانان این مرز و بوم است. ای کاش همان‌گونه که برای بالا بردن سطح علمی و رفاهی فضای دانشگاهی، افزایش سطح و تعداد مقالات علمی و غیره برنامه ارائه می‌دهید، برنامه‌ای هم برای بالا بردن سطح اخلاق و ایمان در دانشگاه ها و نیز بهبود وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها ارائه می دادید.

آقای وزیر! لطفا به رئسای انتخابی خود در دانشگاه‌ها بگویید ایمان جوانان را فدای بازی‌های سیاسی نکنند. چه اشکالی دارد اگر رئیس قبلی دانشگاهی ـ با دیدگاه سیاسی متفاوت ـ برای بهبود وضعیت حجاب در دانشگاه خود روندی را پیش گرفته، رئیس جدید انتخابی شما دنباله رو این روند باشد و حجاب را دست مایه لج‌بازی های سیاسی خود قرار ندهد. چرا که یک مسئول همان‌گونه که جواب گوی دنیای زیر مجموعه خود است، در قبال آخرت آن ‌ها نیز باید پاسخ گو باشد.

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/15745

    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/15745

    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.