تربیت دخترانه

تربیت یک دختر شایسته چگونه ممکن است؟ برای یک تربیت صحیح، به روز و کارآمد چه باید بکنیم؟  چه برنامه‌هایی را در زندگی یک دختر باید در نظر بگیریم که قابلیت‌های اجتماعی و دینی او تقویت شود؟ آیا با شرکت در کلاس‌های مختلف ورزشی و موسیقی و هنری و تقویت همه وجوه فکری وروحی وی […]

کد خبر: 2331
تاریخ انتشار : مهر ۲۷, ۱۳۹۲

111

تربیت یک دختر شایسته چگونه ممکن است؟ برای یک تربیت صحیح، به روز و کارآمد چه باید بکنیم؟  چه برنامه‌هایی را در زندگی یک دختر باید در نظر بگیریم که قابلیت‌های اجتماعی و دینی او تقویت شود؟ آیا با شرکت در کلاس‌های مختلف ورزشی و موسیقی و هنری و تقویت همه وجوه فکری وروحی وی چنین امری محقق می‌شود و ما به یک دختر ویژه و برگزیده دست پیدا می‌کنیم؟    

صرف یک تربیت صحیح به معنی افزایش مهارت‌های جسمی و هنری و علمی نیست بلکه باید یک شیوه قابل انطباق با موازین شرعی را در کسب مهارت‌های رفتاری و گفتاری و اندیشه‌های یک دختر کوچک؛ دنبال کرد.

 11

 قرآن یک منبع غنی و بی‌پایان از دستور العمل ‌ها و نسخه‌های کاربردی برای کسب مهارت‌های تربیتی و سبک زندگی است. در ادامه تنها با اشاره به کلامی کوتاه از قرآن به چند ضرورت اساسی و مهم در تربیت یک دختر شایسته اشاره می‌کنیم.

آیات معروفی که بارها آن را شنیده‌ایم و اشاره مستقیم به داستان دختران شعیب پیامبر(ع) دارد. آیاتی که به مکرر در حوزه عفاف و حجاب مورد استفاده قرار می‏‌گیرد، ولی کمتر به نکاتی که باید درباره تربیت یک دختر در آن ذکر شده توجه می‌شود.

 12

اولین نکته : در این داستان که معروف به داستان دختران شایسته قرآنی است، اولین نکته‏‌ای که به آن اشاره می‏‌شود و زیاد شنیدیم با حیا بودن آن‌ها در راه رفتن بوده است نکته‌ای که حکایت از دقت در عدم تبرج و خود نمایی ایشان دارد.13در فرهنگ تربیتی نبی خدا(ع) علاوه بر رعایت پوشش، که در همه ادیان الهی هم بوده است با حیا بودن دختر در رفتار  مد نظر بوده و از کودکی این دختران آموزش دیده بودند که چگونه راه بروند و رفتار کنند که حیا در تمام وجناتشان نمایش داده شود.

نکته دوم: تبیین بحث ضرورت‌ ها برای یک دختر است هنگامی که حضرت موسی (ع) علت حضور را جویا می‌شوند ایشان دلیل خود را پیری پدر و نبود کسی برای انجام کارها بیان می‏‌کنند. نکته‌ای که عموما در تربیت دختران مغفول مانده و یا در بیان حق آزادی زنان مورد هجوم قرار می‌گیرد.

در اینجا بحث حضور دختران در جامعه نهی نمی‌شود بلکه منوط به قید ضرورت می‌شود. فعالیت اجتماعی زنان بر حسب زمان و مکان و در نظر گرفتن شرایط است. ضرورت آموزش و کسب مهارت‌های زندگی و یا ضرورت شخصی اشتغال و یا نیاز جامعه برای کار زن است.

وقتی که دختر از کودکی متوجه این نوع ضرورت‌ها و تشخیص اهم و مهم شرعی و عقلی امور نباشد قطعا در بزرگسالی به این شیوه‏‌ها عادت نخواهد کرد .

نکته سوم: کسب مهارت‌های اجتماعی در برخورد با نامحرم و تعامل در اجتماع است، که در چند مورد با هم ادغام می‌شود؛

_ بحث درک واقعیت عدم اختلاط در محیط‌ هایی که نامحرم حضور دارد. که دو نکته باید مد نظر باشد؛ یکی برای تربیت دختران و تذکر برای اجتناب از حضور در اماکن شلوغ است که این امر توسط فمنیست‌ها به بهانه دفاع از حق زنان مورد هجمه است. این گروه بر این باورند که باید به هر نحو ممکن از حق خود به عنوان یک زن دفاع کرد حتی اگر باعث درگیری با یک مرد باشد که قطعا تطابقی با شیوه تربیتی یک دختر با حیا ندارد.

دومین مطلب نکته‌ای است در تربیت پسران باید به آن اشاره شود که تا مدت‌ها پیش در فرهنگ ما هم جای خود را داشت و آن احترام به حضور بانوان در اماکن عمومی و رعایت حال آنهاست که در این داستان به عنوان خصلت پسندیده و محبوب حضرت موسی(ع) به عنوان جوان‌مردی یاد شده است.

_مطلب دیگر حیای گفتاری این دختران است که به دنبال پرحرفی نبوده و به اختصار پاسخ سوال موسی (ع) را دادند و با بیان علت کار خود بدون سوال موسی (ع) از اطاله کلام خودداری کردند.

بنابراین یاد دادن شیوه سخن گفتن با نامحرم و کسب مهارت گفتاری در تعاملات اجتماعی طبق موازین شرعی از مواردی است که باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. رفتاری که کمتر در دختران جوان امروزی دیده می‏شود و این سخنوری‌ها به حساب خوش سخن بودن و اجتماعی بودن گذاشته می‏‌شود و خنده‌های جذاب و مستانه ضمیمه این رفتار می‏‌شود.

نکته چهارم: بحث تربیت دختر به نحوی است که نیاز به جلب توجه برای کسب اعتماد به نفس نداشته باشد که این امر از طریق برجسته کردن نکات اخلاقی و رفتاری خوب وی و قابلیت‌های فکری اوست که کودک را به این درجه از اعتماد به نفس می ‌رساند.که دیگر نیاز به جنس و جنسیت برای مطرح کردن خود ندارد.

نکته پنجم: غنی از محبت بودن است، موضوعی که نتیجه آن عدم توجه و عشق ورزی به نامحرم حتی در خیال می‏‌شود. در تعاملی که بین این دختر که مظهر حیای مد نظر قرآن است با موسی (ع) که در اوج جوانی و برومندی است دختر آن‌چنان غنی از محبت است که توجه نامطلوبی به وی نمی‌کند و از پدر می‌خواهد به عنوان کارگری او را استخدام کند چرا که جوان‌مرد است.

نکته ششم: برخورد با شیوه ‌های متحجرانه تربیتی درباره دختران است که بر پایه دور نگه‌داشتن وی از جامعه برای جلوگیری از به گناه افتادن اوست. در فرهنگ قرآنی در تربیت دختران شما با این معنا مواجه می شوید که باید دختر را به گونهای تربیت کرد که خانواده با اطمینان از وی به راحتی او را روانه جامعه کند.

با رعایت این نکات شما هم می‏‌توانید یک دختر با حیا و شایسته داشته باشید.

 کاری از گروه بین الملل باحجاب

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. وقاری گفت:

    بسیار عالی بود

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/16578
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. وقاری گفت:

    بسیار عالی بود

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/16578
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.