هیئت فرصت هرساله ای برای تبلیغ، که می سوزد

هیئت‏ها این روزها نمایی از یک رسانه جذاب دینی هستند؛ رسانه ای که به راحتی قدرت جذب دل و عقل هر کسی را داراست، هیتت‏ها همان پرکننده خلأ فرهنگی امروز ماه هستند که در مهندسی فرهنگی کشور مغفول ماندند.هیئت‏ها فرصت هایی هستند برای تبلیغ که هرساله می سوزند و از دست می روند به خاطر خواب بودن ما.

کد خبر: 2925
تاریخ انتشار : آبان ۱۳, ۱۳۹۲

هر ساله با فرارسیدن محرم حال و هوای شهر عوض می­شود و همه مردم در تکاپوی برگزاری مراسمی باشکوه برای آقا اباعبدالله­‌الحسین علیه السلام هستند، هم محله­‌ای­‌ها با همکاری هم تکیه­ها، کوچه و خیابان‌ها را سیاه­‌پوش می­کنند، برخی به دنبال تعمیر وسایل صوتی و تصویری هستند، مسئول تدارکات وسایل پذیرایی از عزاداران را آماده می­‌کند، بزرگترها از مداحان و سخنرانان برای برگزاری مراسم دعوت می‌‌کنند، در سطح شهر پلاکاردها و بنرهای مراسم نصب می­شود و … .

975896075537c95b00bab25b231c3358_XL

همه می‏‌آیند:

در محرم پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ با شرکت در این عزاداری­‌ها سعی می­‌کنند آیین و سنت سوگواری برای امام حسین علیه­‌السلام را که از زمان شهادت ایشان بوجود آمده زنده نگهدارند. با اینکه اصلی‌­‌‌ترین رسالت هیأت­های مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت برای شهادت آن حضرت است ولی این رسالت در راستای زنده نگه­داشتن و تبلیغ و ترویج آن چیزی است که امام بزرگوار برای آن جان خود را فدا کرد؛ امام حسین علیه­السلام در زمان حرکت به سوی کوفه می­فرمایند من برای احیا سنت جدم رسول الله می­روم نه برای بدست آوردن حکومت و خلافت. هدفی که در مراسم­های سوگواری و عزاداری از بعد از شهادت امام علیه­السلام دنبال می­شد، چه در دوران امامان دیگر و چه بعد از غیبت کبری، چیزی جز همان هدف قیام اباعبدالله­الحسین علیه­السلام نبوده است، احیا امر به معروف و نهی از منکر، بیان صحیح احکام الهی، نجات مردم از ظلم و ستم، ایستادگی در برابر حکومت ظالم، و به طور کلی می­توان گفت هدف و کارکرد آن تبلیغ دین و بیان احکام الهی است.

 

نمایی تاریخی از کارکرد هیئت

قبل از انقلاب اسلامی که کشور تحت سلطه نظامی لاقید به دین بود و مردم از ظلم و ستم آنها به ستوه آمده بودند، هیأت­های عزاداری و مذهبی که تشکیلاتی مردمی بود، تبدیل به پایگاه و سنگری برای مقابله با این رژیم شده و از طریق سخنرانی و خواندن روضه و مرثیه، مردم را با نیات و اهداف پلید و شوم آنها آشنا می­کردند؛ می­توان گفت هیئت‌ها در آن زمان سیاسی و کارکرد آن بیشتر اطلاع­‌رسانی و آگاه­سازی مردم بود؛ البته کارکرد ارشادی و مطرح کردن مباحث دینی نیز در عزاداری‌ها به چشم می­‌خورد ولی به دلیل اوضاع کشور، احکام الهی نیز رنگ و بوی سیاسی داشت. با این‌که در آن زمان‌ها دسترسی به وسایل ارتباطی و اطلاع­‌رسانی محدود بود ولی مردم از طریق شرکت در هیئت­‌های عزاداری از اوضاع و احوال مطلع می­‌شدند، به همین دلیل بود که رژیم شاه از برگزاری مراسم عزاداری خصوصاً برپایی تعزیه هراس داشت و آن را تا مدتی ممنوع کرد.

در دوران انقلاب اسلامی نیز هیئت­‌های مذهبی در کنار دیگر ابزار ارتباطی و تبلیغی کارکرد خود را حفظ، و نه تنها در حوزه سیاست بلکه در تمام حوزه­‌ها فعال بودند و همراه با عزاداری و سوگواری و برگزاری نماز جماعت، مردم جامعه ـ اعم از پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ ـ را با مسائل و مشکلات جامعه دینی آشنا می­‌کردند. پس از پیروزی انقلاب این هیئت‌ها همراه با دیگر مبلغان دین در راستای حفظ و احیاء شعائر دینی و مذهبی، نشر فرهنگ دینی در سطوح مختلف اقشار جامعه، گسترش آموزه­‌های دینی در میان مردم، فراهم نمودن زمینه حضور گسترده جوانان و نوجوانان در مناسبت­‌های اسلامی و پرورش روحیه قشرهای مختلف از بُعد معنوی و عاطفی نقش ایفا کردند.

در سال­‌های دفاع مقدس چه بسیاری از جوان‌ها که از طریق شرکت در مراسم­‌های مذهبی با اهل بیت علیهم­‌السلام و آموزه­‌های دینی آشنا شدند و از همین راه وارد جبهه شده و جان خود را فدای اسلام و میهن کردند. در آن روزها که بیشتر دغدغه و تلاش مردم و مسئولان دفاع از میهن بود، این هیئت‌ها و مراسم­‌‌های مذهبی بودند که نگذاشتند آموزش و یادگیری آموزه­‌ها و مفاهیم دینی تعطیل شود و تبلیغات دشمن آنها را سست و بی­‌دین کند.

به طور کلی می­توان گفت در سال­‌های اولیه انقلاب هیئت­‌های مذهبی به مثابه یک رسانه از کارکردهای ارشادی، اطلاع­‌رسانی و آگاهی، آموزشی برخوردار بوده­اند، ولی بتدریج با پیشرفت وسایل ارتباط­ ­جمعی و ظهور تکنولوژی، این کارکردها تحلیل رفت و کم کم به جایی رسید که می‌­توان گفت امروزه تحت تأثیر تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی مدرن، این مراسم‌ها کارکردهای خود را از دست داده‌­اند.

9865_635

حال و روز کنونی

در چند سال اخیر از یک طرف هجمه­‌های دشمنان و ترویج شبهات و اطلاعات غلط در فضای مجازی شدت یافته و از طرف دیگر با این که استقبال نوجوانان و جوانان از هیئت‌ها و مراسم­‌های مذهبی بیشتر شده ولی به جای این که این مراسم‌ها محملی برای ارائه اطلاعات صحیح، بصیرت­افزایی و پاسخگویی به این شبهات باشند، تحت تأثیر شرایط قرار گرفته و با شکلی متفاوت از آنچه در گذشته بوده عمل می­‌کنند. هم­‌اکنون بسیاری از فعالیت‌ها و نقش­‌های مختلفی که هیتت‌ها می­‌توانند انجام دهند از بین رفته و تنها تکیه آنها بر مداحی و سینه زنی است، به گونه­‌ای که متأسفانه گاهی شاهد جوان­‌هایی هستیم که با اینکه در مراسم­‌های عزاداری شرکت می­‌کنند ولی از انجام فرائض فراری هستند و اعتقادی به آن‌ها ندارند؛ در حالی که می­‌توان در همین جلسات و روضه­‌ها آن‌ها را با دین و آموزه­‌های دینی آشنا و معتقد کرد.

امروزه به این دلیل که جوانان و نوجوانان مخاطبان اصلی تبلیغات سوء دشمنان هستند و بیشتر از دیگر افراد جامعه تحت تأثیر آن قرار گرفته­‌اند و با وجود شبهات بسیاری زیادی که درباره اهل بیت علیهم­‌السلام و مضامین دینی وجود دارد، نیاز به تبلیغ و آموزش مفاهیم دینی در جامعه به شدت احساس می­‌شود، ولی برنامه­‌ریزان و مسئولان اجرایی با بی­‌توجهی به فضایی که بوجود آمده سعی می­‌کنند از روش­‌هایی اجبار، اکراه و زور و تهدید استفاده کنند که امروزه اصلاً کارساز نیست، مثلاً برای ترویج حجاب گشت ارشاد قرار می‌­دهند در حالی که از طریق سخنرانی‌­ها در مراسم‌های مذهبی و هیئت‌ها و با بیان اهمیت و فواید حجاب و ذکر دلایل اصلی وجوب آن می­‌توان آنها را به این امر مهم بدون اکراه و اجبار علاقه­‌مند کرد، چون حضور این‌ها در این مراسم­‌ها با علاقه و بدون فشار دیگران بوده است، لذا مطالبی که در آن بیان می­‌شود، اگر با روش و شیوه درست منتقل گردد، به شدت در روحیه و ذهن آنها باقی می­‌ماند.

بنابراین گذشته وتاریخ به خوبی نشان می­‌دهد که هیئت‌ها و مراسم­‌های مذهبی و عزاداری از ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تبلیغ برخوردارند که مبلغان و دست اندرکاران این مراسم­‌ها باید همانند گذشته از آن استفاده کرده و آموزه­‌های دینی را ترویج و تبلیغ کنند. چون جوانان و نوجوانان با علاقه و میل خودشان در این مراسم‌ها حاضر می­‌شوند آنچه که می­‌بینند، می­‌شنود و یاد می­‌گیرند از دل و جان قبول می­‌کنند؛ لذا نباید از این رسانه که از گذشته با کارکرد آن آشنا هستیم غافل شد و میدان را به رسانه­‌های بیگانه داد.

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. نازنین گفت:

    با این همه فرصت برای تبلیغ ولی کو آدم دلسوز که از اونا استفاده کنه، ولی دشمن از کوچکترین فرصت هم غافل نیست.
    امان از دل زینب….

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/20155
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. یونسی گفت:

    دوستان عزیز
    بنظر خیلی بی انصافی کردید و دقت عمل کمتری نشان دادید
    حداقل در مورد ارگان فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور روحانیون و هیآت مذهبی و مداحان هست کم لطفی نمودید
    بنظر شما برنامه ریزی برای حضور قعالان فرهنگی در هیئت و مراقب از ورود شائبه های انحرافی و شناخت مسائل روز و ارائه به تریبون دارن محرم کار کمیست؟
    همه آنچه شما فرمودید در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی بوده و هست و انجام میپذیرد در جای جای ایران اسلامی حضور روحانیون با برنامه ریزی سازمان صورت میپذیرد در طول سال نسبت به شناسائی و انحراف زدایی هیآت کار میشود بعد به این راحتی زیر سوال برود انصاف نیست
    ضمنا از ابتدا نیز قرار نبوده همه کارها توسط دولتها انجام شود بلکه تلاش شده بدست مردم صورت پذیرد

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • bahejab گفت:

      به نام خدا
      دوست گرامی
      از ابراز نظر و توجهتون به مطلب سپاسگزاریم و قطعا مطالبی که دوستان به عنوان نظر قرار می دهند همیشه مد نظر قرار خواهد گرفت. چند نکته در ارتباط با مطالبی که فرمودید وجود دارد:
      ۱-بحث کارکرد و وظایف سازمان تبلیغات مشخص است و قطعا ممدوح و به جاست و نه تنها این ارگان بلکه تمامی مراکز و نهادهایی که در این امر دخیل هستند امید به خدا در همین راستا حرکت می کنند و ان شاالله ماجورند، اما
      اگر به جای دوری سفر نکنیم و در تکایا و مساجد تهران حداقل در دو روز تاسوعا و عاشورا سری میزدید قطعا به مطلبی که اشاره شد پی می بردید.
      چند سوال:
      به نظر شما اقبال تیپ های مذهبی به سمت مراکز خاص و حضور در پای منبرهای وعاظ و سخنرانان خاص به چه دلیل است ؟
      تمامی این افراد در محله های خود حتما مساجد و تکایایی دارند ولی این عدم رقبت و عدم حضور نشات گرفته از چیست؟
      یک کار میدانی و آماری در مساجدبه راحتی میزان بهره وری افراد از وعظ ها و مداحی ها گویای این امر
      خواهد بود که چه نواقص و معایبی وجود دارد، هرچند که مجلس متعلق به اهل بیت است و نظر ایشان افاقه همه امور را خواهد کرد ولی کم کاری ها را نباید فراموش کرد.
      سوال بعدی عدم تناسب تعداد وعاظ توانا و دوره دیده با نیازهای جامعه است.
      نکته دیگری که بیشتر در این متن برآن تکیه شده بود موضوعات و محورهایی برای سخنرانی است که باید مورد توجه باشد و همیشه مغفول مانده و یا غیر اصولی مطرح می شود.
      با توجه به اینکه طیف های خاص مردمی تنها در همین روزهاست که بیشتر در این محافل شرکت می کنند نکات و مواردی که مطرح می شود به ویژه در مساجد و تکایای محلی باید با دقت و زیرکی باشد که مع الاسف چنین نیست. چنانچه که اگر این طور بود امروز با معضلات فرهنگی و دینی کمتری در سطح جامعه دست و پنجه نرم می کردیم.
      بحث تبلیغ چهره به چهره را هم که باید به طور کل فراموش کرد.
      قطعا هیات و کارکردهای آن و نقش ارزشمند این مراکز در دوران انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست و نشانه بارزی از نوع اثر گذاری روحانیون و مبلغان و هیئات و مساجد، نشان دهنده ظرفیت های بالای این نهادهای حسینی است با توجه به همین امر باید بتواند در زمینه انقلاب فرهنگی و جلوگیری از تغییر مفاهیم و ارزش های دینی و شرعی در دورانی که جریان های خزنده فرهنگی در حال نفوذ هستند با قدرت و برنامه ریزی شده حرکت کند.
      به هر حال هر فرد و هر سازمانی شرعا و عرفا باید از فرصت سوزی ها جلوگیری کند.
      ان شالله تمامی کسانی که دلسوزانه و با برنامه در این مسیر حرکت می کنند مورد توجه عنایات حضرت ابا عبدالله (ع) قرار بگیرند.

      Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. نازنین گفت:

    با این همه فرصت برای تبلیغ ولی کو آدم دلسوز که از اونا استفاده کنه، ولی دشمن از کوچکترین فرصت هم غافل نیست.
    امان از دل زینب….

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/20155
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. یونسی گفت:

    دوستان عزیز
    بنظر خیلی بی انصافی کردید و دقت عمل کمتری نشان دادید
    حداقل در مورد ارگان فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور روحانیون و هیآت مذهبی و مداحان هست کم لطفی نمودید
    بنظر شما برنامه ریزی برای حضور قعالان فرهنگی در هیئت و مراقب از ورود شائبه های انحرافی و شناخت مسائل روز و ارائه به تریبون دارن محرم کار کمیست؟
    همه آنچه شما فرمودید در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی بوده و هست و انجام میپذیرد در جای جای ایران اسلامی حضور روحانیون با برنامه ریزی سازمان صورت میپذیرد در طول سال نسبت به شناسائی و انحراف زدایی هیآت کار میشود بعد به این راحتی زیر سوال برود انصاف نیست
    ضمنا از ابتدا نیز قرار نبوده همه کارها توسط دولتها انجام شود بلکه تلاش شده بدست مردم صورت پذیرد

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • bahejab گفت:

      به نام خدا
      دوست گرامی
      از ابراز نظر و توجهتون به مطلب سپاسگزاریم و قطعا مطالبی که دوستان به عنوان نظر قرار می دهند همیشه مد نظر قرار خواهد گرفت. چند نکته در ارتباط با مطالبی که فرمودید وجود دارد:
      ۱-بحث کارکرد و وظایف سازمان تبلیغات مشخص است و قطعا ممدوح و به جاست و نه تنها این ارگان بلکه تمامی مراکز و نهادهایی که در این امر دخیل هستند امید به خدا در همین راستا حرکت می کنند و ان شاالله ماجورند، اما
      اگر به جای دوری سفر نکنیم و در تکایا و مساجد تهران حداقل در دو روز تاسوعا و عاشورا سری میزدید قطعا به مطلبی که اشاره شد پی می بردید.
      چند سوال:
      به نظر شما اقبال تیپ های مذهبی به سمت مراکز خاص و حضور در پای منبرهای وعاظ و سخنرانان خاص به چه دلیل است ؟
      تمامی این افراد در محله های خود حتما مساجد و تکایایی دارند ولی این عدم رقبت و عدم حضور نشات گرفته از چیست؟
      یک کار میدانی و آماری در مساجدبه راحتی میزان بهره وری افراد از وعظ ها و مداحی ها گویای این امر
      خواهد بود که چه نواقص و معایبی وجود دارد، هرچند که مجلس متعلق به اهل بیت است و نظر ایشان افاقه همه امور را خواهد کرد ولی کم کاری ها را نباید فراموش کرد.
      سوال بعدی عدم تناسب تعداد وعاظ توانا و دوره دیده با نیازهای جامعه است.
      نکته دیگری که بیشتر در این متن برآن تکیه شده بود موضوعات و محورهایی برای سخنرانی است که باید مورد توجه باشد و همیشه مغفول مانده و یا غیر اصولی مطرح می شود.
      با توجه به اینکه طیف های خاص مردمی تنها در همین روزهاست که بیشتر در این محافل شرکت می کنند نکات و مواردی که مطرح می شود به ویژه در مساجد و تکایای محلی باید با دقت و زیرکی باشد که مع الاسف چنین نیست. چنانچه که اگر این طور بود امروز با معضلات فرهنگی و دینی کمتری در سطح جامعه دست و پنجه نرم می کردیم.
      بحث تبلیغ چهره به چهره را هم که باید به طور کل فراموش کرد.
      قطعا هیات و کارکردهای آن و نقش ارزشمند این مراکز در دوران انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست و نشانه بارزی از نوع اثر گذاری روحانیون و مبلغان و هیئات و مساجد، نشان دهنده ظرفیت های بالای این نهادهای حسینی است با توجه به همین امر باید بتواند در زمینه انقلاب فرهنگی و جلوگیری از تغییر مفاهیم و ارزش های دینی و شرعی در دورانی که جریان های خزنده فرهنگی در حال نفوذ هستند با قدرت و برنامه ریزی شده حرکت کند.
      به هر حال هر فرد و هر سازمانی شرعا و عرفا باید از فرصت سوزی ها جلوگیری کند.
      ان شالله تمامی کسانی که دلسوزانه و با برنامه در این مسیر حرکت می کنند مورد توجه عنایات حضرت ابا عبدالله (ع) قرار بگیرند.

      Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.