چند تذکر دلسوزانه

آيۀ الله نوري همداني از عملكرد برخي هيأت هاي مذهبي به خاطر توجه نكردن به سفارش ها و رهنمودهاي دلسوزانه مراجع تقليد گلايه كرد. ايشان مداحي ها و مراسم هاي مذهبي را داراي آسيب هاي فراوان ارزيابي كرد و گفت : اشكالات فراواني در مجالس مذهبي وجود دارد و مطالب بي اساس زيادي گفته مي شود عملكرد بسياري از هيأت هاي مذهبي با موازين اسلامي انطباق ندارد.

کد خبر: 3008
تاریخ انتشار : آبان ۱۸, ۱۳۹۲

هیئت های مذهبی در تاریخ بالأخص در تاریخ ایران نقش بسزایی داشته اند و اثر فراوانی در حفظ اندیشه‌ها  و ترویج دین قبل و بعد از انقلاب اسلامی بر عهده داشته و دارند سال‌های سال ریشه و اعتقادات دینی و مذهبی ما ایرانیان با برپایی هیأت ها و تکیه های مذهبی عجین شده است و می توان یکی از علل اساسی دین مداری ایرانیان از قرن ها پیش را تقید به برپایی منظم و همیشگی هیأت ها و مراسمات مذهبی در قالب تکیه ها و  دسته های عزاداری و تعزیه و … نام برد.

 Untitled-1

نکته اینجاست که این امر مهم در سال های اخیر دچار آسیب هایی شده است که از انظار پنهان نمانده است، که بعضی از این آسیب ها باعث بد نامی و دور شدن خانواده ها از هیأت مذهبی شده است به طوری که وقتی از هیأت و هیأتی ها صحبت به میان می آید نگاه ها را هاله ای از ابهام فرا می گیرد  زیرا که غرض ورزان داخلی و خارجی تمام تلاش خود را در جهت به انحراف کشاندن این  مراسم های مذهبی به کار گرفته‏ اند تا افراد مذهبی و مقید را آلوده برخی رفتارها و کج سلیقگی ها و انحرافات کرده و با زیرکی تمام یک سری آداب و رسوم غلط و بدعت ها را در دین وارد کرده اند تا بدین وسیله چهره زشت و منفوری از اسلام در برابر جهانیان به نمایش بگذارند و در این میان نیز بعضی از مسلمانان افراطی و جاهل ناخواسته آنها را در رسیدن به این هدف یاری رسانده اند و به این امر دامن زده اند و خود را ملعبه دست این نا اهلان کرده اند که از نمونه های بارز آن می توان به قمه زدن در دهه اول محرم نام برد که در عزاداری های اسلامی چنین شیوه عزاداری وجود نداشته و این امر در بین ترک های آذربایجان در عزاداریها مرسوم بوده که در زمان صفویه این رسم در بین ایرانی ها و اعراب نیز شیوع پیدا کرده است و بعضی از غرض ورزان نیز آن را وارد عزاداری سید الشهداء کرده اند آگاهانه یا ناآگاهانه، غافل از اینکه وجهه مسلمانان در این امر چهره ای وحشی و خون ریز نشان داده می شود (این مراسم در کشورهای مسلمان دیگر مانند هند و پاکستان نیز انجام می شود) و تمام سعی آن ها بر این است که این هیأت ها را به سمت و سوی مراسم هایی بی محتوا ، ظاهر گرا و بی اثر تبدیل کنند که به جای ایجاد بصیرت دینی و شور هدفمند و اثر گذار، ایجاد شور بدون شعور در جوانان کنند و آنها را از هدف اصلی تشکیل این هیأت ها که بصیرت دینی و اخلاق و روشنگری است دور کنند و آنقدر آنها را غرق در ظاهر و شیفته سینه زنی و شور گرفتن و …کنند که از اصل غافل شوند و محتوا در ظاهر مدفون شود.

 8

آنچه از یک فرد هیأتی انتظار می رود:

فردی که به هیأت می‏رود باید نماد کاملی از یک فرد مسلمان باشد، نماد کاملی از اخلاق و رفتار حسنه باشد، نماد کاملی از یک فرد متعهد و تحصیل کرده باشد، در رشته تحصیلی و علمی خود متخصص باشد، در علوم دینی فنی و تخصصی صاحب فکر و عقیده و نظر باشد در عرصه ورزش و هنر گام برداشته باشد و به فرموده مقام معظم رهبری جوان باید منشوری از تحصیل و تهذیب و ورزش باشد  حال چه برسد به این که این جوان هیأتی نیز باشد، و نباید تک بعدی رشد کرده باشد تا همانند کاریکاتوری خنده دار هماهنگی رفتاری و اعتقادی نداشته باشد.

جوان هیأتی باید از هیئت سنگری علمی جهادی و اعتقادی بسازد در مقابل هجمه ها به طوری که هیأت‌ها سنگری اعتقادی ـ علمی باشند که حرف اول علم و تکنولوژی را در جامعه بزنند نه اینکه وقتی صحبت از بچه‌های هیأتی می شود همه آنها را یک سری جوانان بدون سواد و تحصیلات قلمداد کنند.10

  چرا به جای اینکه هیأت های مذهبی را مکانی برای پرورش جوانانی پر شور و متعهد و انقلابی و البته متفکر بسازیم فرصت سوزی می کنیم و این همه نشاط و شور جوانی را درست و هدفمند استفاده نمی‌کنیم همانطور که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان فرموده اند: «خطاب به جوان از سوی دین همیشه یک خطاب ویژه است ، با جوان مخاطبه زیادی در مفاهیم اسلامی و فعالیت های دینی شده است، علت آن هم این است که در جوان گوهر عشق و صفا و معنویت فروزان است، هر انسانی از این گوهر بهره مند است، لیکن در جوان و در دوران جوانی  این جوهر انسانی کاملأ نمایان و فروزان و تابناک است و باید از آن استفاده کرد.»

  فرد هیأتی واجبات را فدای مستحبات نمی کند و کاش در بین این افراد ما شاهد آن نباشیم که فردی- جوانی تا دیر وقت و نیمه های شب در هیئت ها مشغول عزاداری شور گرفتن و… است از آن طرف تا اذان ظهر در بستر خوابیده و نماز صبح او قضا شده و دلخوش به سینه زدن برای امام حسین است و قطره اشکی که برای حسین ریخته است (البته قطعأ این جوان به فردی که تقیدات مذهبی ندارد ارجحیت دارد) پس بهشت بر او واجب شده است و می تواند بعضی کارهای غیر شرعی و منکرهای دیگر را انجام دهد و با خود می اندیشد و برای کارهایش نیز حجت شرعی پیدا می کند مانند حدیثی که در آن اشاره شده است به اینکه هرکس قطره اشکی برای حسین بریزد بهشت بر او واجب است (امام حسین فرموده اند:‌چشمان هرکس که در مصیبت ما قطره ای اشک بریزد خداوند او را در بهشت جای می دهد.) و می‌پندارد همین او را کفایت می کند ولی به این نکته توجه نمی‌کند که اینها همه امری لازم هستند ولی کافی نیستند و شرط های دیگری نیز برای به بهشت رفتن وجود دارد که فقط یکی از آنها در این حدیث ذکر شده است کاش کسانی که این ها را در هیئت ها بیان می کردند این حدیث را کامل و با تفسیرش بیان می‌کردند و این که یکی از شرط های رفتن به بهشت این است و شرط های دیگری نیز وجود دارد …

کاش بعضی بچه هیئتی ها فقط به عشق مداح به هیأت ها نمی رفتند بلکه به عشق مدح و صاحب مدح قیام به برپایی تکیه می کردند آن وقت شاهد نبودیم که وقتی مداح مورد علاقه اشان پایش لغزید پای آن ها هم بلغزد و به عشق او قلیونها چاق کنند و دود ها هوا کنند و حرمت این مجالس را بشکنند.

 نصیحت های اجتماعی ـ سیاسی مداحان در آخر مجالس مدح و روضه کار پسندیده ای است ولی از آنجا کار خراب می شود که در مجلسی مداحی پا را از اخلاقیات و آموزه های همان دینی که زیر بیرقش سینه می زنند فراتر گذاشته و در عمل خلاف آموزه های دینی مبنی بر رعایت ادب و اخلاق و رعایت حریم خود مروج فرهنگی بی عفتی در کلام می‏شوند.

قطعا مباحث اجتماعی و سیاسی و ذکر مشکلات کشور باید جزو کلام مادح و سخنران باشد و القاء این فکر خبیث که مجالس روضه باید سنتی و خالی از این مقولات باشد؛ کار دشمن است، ولی کاش دیانت را از سیاست جدا نمی‏کردیم، کاش فرا می گرفتیم آداب ادب داشتن را حتی در توصیف دشمنان مان وزیرکی دربرابر مکاران سیاسی را.

 کاش بعضی بصیرت را چاشنی ذکرهای خود می کردند نه این که حب و بغض های سیاسی و حزبی و گروهی خود و تند روی ها رادر پای منبر رسول الله فریاد کنند که اگر به اینها بود حر بن یزید ریاحی حزب و گرایشات سیاسی اش با امام فرسنگ ها دور بود ولی امام در وجود او گوهری را یافت که از درک ما عاجز است و با حساب و کتاب های دنیوی ما بیگانه.

کاش هوشیار بودیم آنگاه که وقتی مشغول شور گرفتن بودیم و غافل از اینکه مداح قصه ما عزای حسینی را با سبک ترانه های غربی، غیر مجاز و طرب انگیز و غنا دار و ضد حسینی مخلوط کرده و به خورد ما می‌دهد، ترانه هایی که هیچ سنخیتی با حضرتش ندارند و ما نیز پای بیرق برافراشته این مداحان سینه می زنیم و اگر کسی خارج از آن جمع به مضامین ارائه شده در این هیئت توجه کند باید بر این ذکر ها و مضامین خون گریه کند مانند ذکری که در هیئتی به صورت شور همه تکرار می کردند به این مضمون (رقاصم و رقاصم- رقاصه‏ی عباسم) و قس علی هذه … آیا این یک متنافر متناقض نیست؟ آیا این است شیوه عزاداری بزرگان دین ما، این است هدف اصلی تشکیل این هیئت ها؟ اینگونه می‏خواهیم دختران با حیا و پسران غیور تحویل جامعه اسلامی بدهیم؟ وااسفا که بعضی غفلت ها خانمان سوز که نه آخرت سوز هستند.

حرف آخر :

هدف از این یادداشت صرفأ ذکر آسیب ها و آفات بعضی از هیئت ها برای رفع کاستی ها و بهتر شدن آنها بوده است، اشتباه نشود ما نیز جزیی از همین بچه های هیئتی هستیم و هدفمان از ذکر این مطالب تخطئه این مجالس نیست بلکه شناسایی آفت ها برای هرچه بهتر آفت زدایی است از طرفی منکر این نیستیم که عزاداری ها تخلیه مثبت هیجانات جوانان است و یادمان باشد که این هیئت‌ها بدون ارتباط با افراد روحانی آگاه و بابصیرت اجتماعی و یا عالمان و کارشناسان دینی از هدف اصلی خود دور خواهند ماند و گاهأ نتیجه ای معکوس از کار خود دریافت خواهند کرد، ولی با تمام این این حرف ها و گله ها اهمیت به هیأت‌های مذهبی و پرداختن بیش از پیش به ان گونه مجالس است باید همیشه در اولویت باشد به امید هرچه بهتر شدن مراسمات و هیئت های مذهبی در این راستا تأسی می‏کنیم به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده اند: « این هیأت ها از جمله بارقه های درخشان حسینی درفضای جامعه اسلامی ما و از برکات و حسنات جاریه آن نهضت عظیم الهی است و حرکت موکب های حسینی در دهه اول محرم به مانند جاری شدن آب بارانی است که تمام پلیدی ها  و تلقینات فاسد دشمنان را از محیط و فضای جامعه اسلامی می‌زداید و به آن روح تازه ای از عشق و ایمان الهی می دهد …علم عزای حسینی در دست هیئت‌های مذهبی است بنابراین هیئت های مذهبی باید این علم را آنچنان که شایسته است قدر بدانند و مراقب تلاش های دشمنان برای آلوده کردن مراسم مذهبی به خرافات باشند.»

 

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب

 

 

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.