تفاوت حکم حجاب بین زمان پیامبر (ص) و زمان حکومت اسلامی ایران!!!

قبل از ورود اسلام به جزیرت العرب زنان یهود و نصارا و بت پرستان اگر از اشراف بودند، ستر کامل را رعایت میکردند جالب است بدانید؛ فقط کنیزان بی دین وزنان مسیحی که برده ی یهودیان بودند اجازه ی پوشاندن خود را نداشتند تا در میان مردم از افراد دیگر قابل تشخیص باشند. چراکه یهودیان پوشش را مختص زنان خود و اشراف می دانستند !!!!

کد خبر: 39617
تاریخ انتشار : شهریور ۴, ۱۳۹۵

این روزها یکی از بحث هایی که نقل مجالس شده است این است که چرا کشور ما باید زنان را به داشتن حجاب اجبار کند؟ و برخی بر این باورند  که حجاب در زمان پیامبر به شکل کنونی مورد تاکید قرار نگرفته و برای خاطی مجازاتی وجود نداشته است چرا باید در زمان ما به عنوان قانون وضع شود؟! لذا بر آن شدیم تا تحقیقی کوتاه در این مهم ارائه دهیم.

 

حجاب زن حقی الهی است :

 

خوب است بحث را با سخنی زیبا از آیت الله جوادی آملی درباره ی لزوم حفظ حجاب توسط  زنان شروع کنیم ایشان می فرمایند:”حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، مربوط به مرد هم نیست تا بگوید راضیم… حجاب زن حقیست الهی؛ حرمت و حیثیت زن به عنوان ((حق الله)) مطرح است….!!!(زن در آیینه ی جمال و جلال آیت الله جوادی آملی ص ۴۲۳)

 

 

تفاوت حکم حجاب بین زمان پیامبر و زمان حکومت اسلامی ایران!!!

 

توضیح آنکه؛ در مورد رعایت حجاب در حوزه ی قوانین اجتماعی دو سوال وجود دارد؛ اول آنکه؛ آیا حجاب مسئله ای در حریم خصوصی است یا حریم عمومی؟ و دوم اینکه؛ آیا در جامعه ی اسلامی الزام به رعایت حجاب باید به صورت “قانون” باشد یا خیر؟

در این دو مورد، برخی بر این باورند که حجاب و چگونگی رعایت آن در محدوده ی حریم خصوصی است و هرکس میتواند آزادانه نوع پوشش خود را انتخاب کند؛ بنا براین، این مسئله یک تکلیف شخصی محض است نه اجتماعی و قانونگذار نباید برای آن قانون وضع کند !

که با این سخن شیوای آیت الله آملی به خوبی میتوان پی برد که حجاب نه تنها شخصی نبوده و در حوزه ی اختیارات شخص نیست بلکه یکی از حقوق الهی است !!!!

 

حجاب زن حق الناس است:   

 

 

تفاوت حکم حجاب بین زمان پیامبر و زمان حکومت اسلامی ایران!!!

                              

با توضیحات مذکور میتوان به جرات مسئله ی شخصی بودن حجاب را ترد کرده و عدم رعایت حجاب را تجاوز به حقوق دیگران و حق الناس محسوب کرد. چراکه مسائلی در حوزه ی حریم خصوصی جای میگیرند؛که به منافع دیگر افرا د جامعه کاری نداشته باشند و لذا این رفتار که موجب خدشه به منافع دیگران است میتواند مشمول مقررات اجتماعی شود.

اینک جواب سوال دوم هم داده میشود با این بیان که؛ در حقیقت قانونگذار جامعه ی اسلامی با توجه به نکات مذکور و اثبات عمومی بودن آن میتواند برای حجاب قانون وضع کند. که بر اساس قانون پذیر بودن حجاب، حکومت میتواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت در جامعه حجاب را الزامی کرده و برای عدم رعایت آن مجازات تعیین کند.

 

تفکرتان سکولار است!

 

باید به افرادی که خیال میکنند دین و قانون از یکدیگر جدا هستند هشدار داد که این طرز فکر سکولار ایشان است که باعث ایجاد چنین شبهاتی شده است، چرا که دین را از قانون جدا میدانند؛ دین هر آنچه برای جامعه مضر است را نهی کرده است؛ یعنی همانگونه که  دزدی و غارت مال را جرم دانسته بی حجابی را دزدی و غارت اخلاق دانسته و از آن نهی کرده است. که این امر از نصیحت و امر به معروف شروع میشود تا به مرحله ی زورگویی و شلاق میرسد.

 اسلام به ما آموخته است؛ کسانی که بعضی از دین را قبول میکنند و برخی را قبول نمیکنند منافق هستند که در نظر خداوند از منفور ترین افراد هستند.

 

چرا حجاب در صدر اسلام واجب نبوده است اما امروز باید اجباری باشد؟!

 

 

تفاوت حکم حجاب بین زمان پیامبر و زمان حکومت اسلامی ایران!!!

                                            

قبل از ورود اسلام به جزیره العرب زنان یهود و نصارا و بت پرستان اگر از اشراف بودند، ستر کامل را رعایت میکردند جالب است بدانید؛ فقط کنیزان بی دین وزنان مسیحی که برده ی یهودیان بودند اجازه ی پوشاندن خود را نداشتند تا در میان مردم از افراد دیگر قابل تشخیص باشند. چراکه یهودیان پوشش را مختص زنان خود و اشراف میدانستند !!!!

پس از زمانهای قدیم در بسیاری از ادیان بی حجابی مخصوص بردگان بوده است! چه بردگی به سبک اعراب قدیم، چه به سبک قرون وسطایی، چه به سبک مدرن امروزی!!

اما اسلام نظرش چیز دیگریست؛ انسان و شرافتش در منظر اسلام به اشرافی گری نیست بلکه اسلام تمامی زنان را شریف دانسته و اجازه ی بی حرمتی به هیچ قشری نمی دهد. و گفتنی است این لقمه ی بی حجابی توسط سرمایه داران و مفسدین حاکم (به منظور استثمار و سود جویی بیشتر و رایگان) در سفره ی زنان گذاشته شد.

لذا پس از بعثت و بویژه پس از استقرار حکومت اسلامی، هر دو معضل برداشته شد. نه کسی اجازه ی برداشتن حجاب از سر بردگان را داشت و نه زنان عادی یا اشراف زاده به خود اجازه میدادند بر خلاف دستورات اسلام عمل کرده و حجاب از سر خود بردارند. و اینکه در زمینه ی برخورد با مخالفان حجاب در آن زمان چیززیادی در دسترس نیست؛ خود می تواند گواه بر این باشد که در آن زمان این نوع پوشش وجود داشته و با آمدن آیه های مخصوص، فقط کیفیت پوشش تغییر کرده است که مورد قبول همگان بوده است.

نکته ی دیگر اینکه در آیه ی۳۳ سوره ی احزاب آمده است” … همچون جاهلیت نخست در میان مردم ظاهر نشوید، …” در آن زمان زنان روسری هایشان را پشت سر انداخته به طوری که سینه و گردن بند ایشان نمایان بوده

 

 

تفاوت حکم حجاب بین زمان پیامبر و زمان حکومت اسلامی ایران!!!

 

 

لذا زنان به محض شنیدن آیات وحی خود را برای اجرای دستورات آماده میکردند و نیازی به اجبار نبود.

عایشه در جایی درباره ی زنان انصار پس از نزول سوره ی نور میگوید:” یک زن از انصار را ندیدم که مانند سابق بیرون بیاید، سر خود را با روسری های مشکی چنان میپوشاندند گویی کلاغ روی سرشان نشسته است”.(کشاف ج ۳ ص۲۳۱ )

درباره ی زهرای اطهر (س) آمده است”هنگام خروج از خانه مقنعه را محکم بسته و چادر را به گونه ای که روی زمین میرسید به تن میکردند (الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)

 

نتیجه گیری:

 

اولا: اگر در ایران گذراندن دوره ی سربازی اجباری است نمیتوان بر آن خدشه وارد کرد که صدر اسلام، پیامبر اکرم و ائمه ی طاهرین، کسی را مجبور به دو سال خدمت سربازی نمی کردند! دلیلش آن است که این عنوان شرعی نیست که حکمی مشخص داشته باشد، بلکه حکمش در هر زمان بسته به مقتضیات زمان و مکان از عمومات شرعی استنباط میگردد.در صدر اسلام هم احیانا به دلیل تازه پا بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعی، درگیری زیاد در جنگ ها، لزوم تدریجی بودن ابلاغ احکام و اموری از این دست و آنچه در متن ذکر گردید؛اجبار به حجاب به شکل کنونی نبوده است نه به دلیل عدم مشروعیت آن!!

 

ثانیا: در زمان پس از رسول اکرم(ص) نیز روشن است که به جز مدتی بسیاراندک، هیچگاه حکومت در دست اهل بیت علیهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجبار با عدم اجبار حجاب نظری بدهند. اما امروز پس از تثبیت انقلاب اسلامی موانع بر طرف شدند.

 

ثالثا: نه تنها از صدر اسلام بلکه از قرون بسیار دور در تاریخ بشریت حجاب زن یکی از بدیهیات محسوب می شده، به طوری که حتی کسانی که اسلام نداشتند هم حدود و قصوری را برای ظاهر شدن در اجتماع در نظر می گرفتند. در زمان پیامبر هم  حفظ حجاب امری بدیهی بوده است که از قبل از ورود اسلام به جزیره العرب زنان حجاب داشته اند که بر طبق روایات و آیات  وارد شده درباره ی حجاب کاملا مشخص است که اسلام میزان و چگونگی حفظ آن را مورد تاکید قرار داده است و حدود آن را مشخص کرده است چون در آن زمان کسی با اصل حجاب مخالفتی نداشته است.

 

پس برای قانونی شدن یک مسئله در جامعه؛

 

 اولا: باید آن امر ضرورت یابد.

 

ثانیا: وقتی امری در جامعه ضرورت می یابد که شیوع یافته باشد.

 

ثالثا: آنکه فقدان آن در تداوم حیات اجتماعی خدشه وارد کند.

 

لذا گفتنی است؛ حجاب اسلامی برای مسلمین یک مستحب اخلاقی نیست، بلکه یک واجب فقهی است که خود این امر موجب ضرورت قانونی آن میشود،. خصوصا اینکه عدم قانونی شدن آن میتواند دیگر ارزشهای جامعه را به خطر بیاندازد و این اولین گام برای از بین بردن سلامت حیات اجتماعی است.

 

با امید به روزی که همه ی زنان و مردان جامعه ی اسلامی وجوب حفظ حجاب را امری اجتناب ناپذیر تلقی کرده و با قانون حجاب مخالفتی نداشته و در حفظ و صیانت از این یادگار بانوی دوعالم حضرت زهرا (سلام الله) کوشا باشند بحث را به پایان می رسانیم.

 

 

ندا طبا خیان_تحریریه سایت با حجاب

 

 

 

ارسال
چاپ
1 نظر
  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. ناشناس گفت:

    قابل توجه افرادی که میگن زنان در دوران پیامبر مجبور به داشتن حجاب نبودن زنان اگر عاقل باشن بدون اجبار حجاب رو برای آرامش خودشون انتخا ب میکنن

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. ناشناس گفت:

    قابل توجه افرادی که میگن زنان در دوران پیامبر مجبور به داشتن حجاب نبودن زنان اگر عاقل باشن بدون اجبار حجاب رو برای آرامش خودشون انتخا ب میکنن

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.