راه ایجاد امنیت اخلاقی

همان طور که در مطلب قبلی نیز گفته شد؛ امنیت اخلاقی به معنای راهی در برابر انحرافات اخلاقی و جنسی است؛ ولی اینکه با وضع چه قوانین و اصول و یا توصیه ها و دستورالعمل هایی می توان از سقوط در چنین پرتگاه انحرافی جَست؟

کد خبر: 4682
تاریخ انتشار : دی ۲۵, ۱۳۹۲

تمام مکاتبی که در جهان آمده اند به هر حال نظر و ایده ای در حوزه اخلاق مطرح کردند برخی آن را رد کرده و برخی آن را نسبی می دانند ولی در نهایت برنامه ای درباره آن از جمله مسائل جنسی که ریشه بسیاری از انحرافات است ارائه داده اند.

 

نسخه هایی که پیچیده شد

آمار و ارقام بالایی که در زمینه فساد اخلاقی و عوارض و عواقب پس از آن منتشر شد و افسار گسیختگی های جنسی که در فیلم  ها و زندگی روزمره مردم رواج پیدا کرده بود برخی از اندیشمندان به نام غربی را به سمت و سوی نفی و سرکوب سوق داد.

۱- نفی تمایلات جنسی: این تفکر در بسیاری از ادیان و فرقه های مذهبی مثل رهبانیت در مسیحیت و برخی مکاتب منحرف عرفانی دیده می شود.

                      6bcb90ab57bde38057986db083aa6e27

مترلینگ فیلسوف بلژیکی در این باره می گوید: ما باید مثل زنبور عسل زمانی خاص را به این کار اختصاص دهیم و برای رهایی از این بحران جنسی ریشه عشق را در خود خشک کرده و امیال تناسلی را از بین ببریم.

البته به خاطر دلایل مختلف این رویکرد بیشتر اوقات در حاشیه بوده و به آن توجه نمی شود.

۲- آزادی اخلاق جنسی: این مبنای فکری که ماحصل فکری اومانیست و یا محور بودن انسان و تمایلات اوست اندیشه ای است که ثمره آن فساد امروز دنیای غرب است. و این نظرکاملا منطبق با نظام سود آوری بیشتر شکل گرفت و یا در خوش بینانه ترین حالت تبلیغ شد و در حال حاضر هم در کشور ما تحت عناوین مختلف از جمله آزادی های بی حد و حصر فردی و اجتماعی، یا تحت عنوان لا اکراه فی الدین و یا عناوین حقوقی، فلسفی و سیاسی مطرح می شود.

                       IMAGE634725232582636621از جمله اینکه آزادی رفتار و نوع پوشش ولع جنسی را از بین برده و به مرور این کشش ها و حساسیت ها به جنس مخالف عادی شده و پس از آن جامعه از لحاظ جنسی به ثبات می رسد و به قول برتراند راسل دیگر یک مرد با دیدن یک زن برهنه دچار تحریک نمی شد، و یا در یک کلام جامعه از لحاظ اخلاقی امن می شود. در حقیقت این متفکران که معتقد به اصالت لذت بودند و هر نوع خط قرمز و محدودیت را در این مسائل رد می‌کردند.

اگر متفکران و مبدعان نظر به دنبال این هدف بودند آنچه که شواهد در جامعه غربی نشان می دهد این نتیجه حاصل نشده و کشش و گرایش به امور جنسی روز به روز در حال گسترش است و نه تنها محدود نشده بلکه از همه لحاظ دچار تنوع شده است از گرایش به هجنس گرایی و عشق به حیوانات گرفته تا رفتارهای ناهنجار جنسی و قتل و تجاوز و خشونت با آماری شگفت انگیز!

۳- راهکار اسلام درباره امنیت اخلاقی : مجموعه شواهد و قرائن حکایت از این دارد که دین اسلام تفریط و افراط را در امور جنسی جایز نمی داند و به همین خاطر برای آن قوانینی وضع کرده که برابری کامل با نیاز بشر در هر مکان، زمان و ملیتی باشد.

قطعا هیچ آدم عاقلی نمی گوید مقید بودن رانندگان به رعایت مقررات مثل چراغ قرمز و… مخالف آزادی رانندگی است و محدودیت است بلکه عقل سلیم می گوید به موجب این محدودیت در چارچوب مقررات باعث جلوگیری از اتلاف مال و جان انسان و مردم می شود. به همین خاطر از دیدگاه اسلام اشباع غریزه با رعایت عفت و تقوا منافی نیست؛ به عبارت دیگر:

تأمین نیازها، غیر از دامن زدن به هوس ها و آرزوهای پایان ناپذیر است.

 

قرآن و شیوه های احیای امنیت اخلاقی و جنسی

 قران

 

۱- تاکید بر ارزش پاکدامنی و شرم ( بقره/۲۵ نسا/۳۴ …..)

۲-ارزش دانستن حیا برای انسان ها و به ویژه زنان (قصص/۲۲)

۳-سفارش به اجرای احکام و حدود الهی برای جلوگیری از فساد در جامعه (نسا/۱۵-۱۹)

۴-سفارش به دوری از گناهان آشکار و پنهان جنسی (انعام/ ۱۵۱)

۵-هشدار درباره عذاب های سخت اخروی در مقابل انجام گناهان جنسی (فرقان/۶۸-۶۹)

۶- اعلام دوری از پلیدی های جنسی، شرط پیوند معنوی و بیعت زنان با پیامبر اسلام (ممتحنه/۱۲)

۷-تحریم تهمت و شایعه سازی جنسی (نور/ ۴-۲۵)

۸-ارزش دانستن بکارت دوشیزگان  و روابط محدود با همسر (واقعه /۳۵-۳۷)

۹-سفارش ازدواج با کسانی که قبل از ازدواج روابط نامشروع نداشته اند. (نسا/ ۲۵)

۱۰-اعلام عفت ورزی به عنوان یکی از ویژگی های بهشتیان  (معراج/ ۲۹-۳۱)

۱۱-مبارزه با همجنس گرایی (هود/ ۷۷-۸۱)

۱۲-تحریم ازدواج با برخی از بانوان ( محارم و..)(نسا/۲۲)

۱۳-سفارش به اینکه فرزند به هنگام ورود به خوابگاه پدر و مادر اجازه بگیرد.(نور/۵۸و۵۹)

۱۴-تجلیل از حماسه عفت و پاکدامنی(یوسف/۲۳-۳۵)

تمام آیات بالا قوانین و ضوابطی است که قرآن برای برقراری امنیت اخلاقی و جلوگیری از انحرافات ارائه کرده است، شرایطی که هم جنبه ایجابی و هم جنبه سلبی دارد، هم از شیوه امر به معروف و هم نهی از منکر را در دستور کار دارد و به نظر اغماض و یا تساهل و تسامحی در آن وجود ندارد.                                                                                        

سیره نبوی در برخورد با مسائل جنسی و برقراری امنیت اخلاقی

حضرت رسول (ص) پافشاری بر حیا، پوشش ، غیرت و عفت را شرط لازم یک جامعه سالم می دانند و در کلام خود با تکیه بر فرهنگ اصیل قرآنی و آیات بالا، مخالفت با این ارزش های قرآنی را مذمت کرده و به شدت مرتکبان آن را سرزنش می کند.

حیاورزی؛ ایشان مردانی را که مثل بانوان نازک حرف می زنند و زنانی که مرد نما هستند را لعنت می کند۱ و در کلامی دیگر می فرمایند: شرم و ایمان، با یک رشته به هم پیوسته اند. لذا اگر یکی از دست برود دیگری نیز خواهد رفت.۲

این شرم می تواند شرم رفتاری و یا گفتاری باشد، و مصداق عینی این کلام رد صریح مثل دلت پاک باشد است. حضرت در اینجا ضرب المثلی از قول پیامبران نقل می کندکه:

اگر حیا نداری، هر کاری می خواهی انجام بده.۳

ایشان صراحتا تأکید می کردند که مردم به هنگام غسل مکانی را انتخاب کنند که بدن برهنه آن ها دیده نشود۴و تأکید داشتند که درباره روابط زناشویی دیگران سخن نگویند.۵ پیامبر اسلام (ص) حتی به رعایت حیا در بعد فردی و در هنگام تنهایی اصرار داشتند به مومنین گوشزد می کردند که: به همان اندازه که از دو مرد صالح که در همسایگی آن هاست حیا می کنند از دو فرشته ای که در تنهایی همراه اویند نیز حیا کنند.۶

عفت ورزی؛ ایشان رعایت عفت را چه در ظاهر و چه در باطن و در تمام معنا مانع سقوط انسان در پرتگاه فساد جنسی می دانند و می فرمایند:

جوانی که در اوج جوانی و زیبایی چهره، جوانی و زیبایی خود را صرف اطاعت خدا کرده و گرفتار انحراف نشده، محبوب ترین فرد نزد خدا می داند و او را کسی می داند که خداوند به او مباهات می کند و به ملائک می‌فرماید: این فرد عبد حقیقی من است.۷

در نگاه پیامبر(ص)کسی که به عشق های کاذب و تمایلات جنسی توجه نکند مستحق رحمت الهی و از بهشتیان است.۸

ضرورت توجه به امنیت اخلاقی و برخورد با مظاهر فساد تا حدی است که شهوت رانی را همپای انحرافات اعتقادی و سیاسی می دانند.۹

به هرحال نگاه خاتم الانبیا (ص) و اهمیت ایشان به امور اخلاقی و برقراری امنیت اخلاقی قابل توجه است. در مطلب بعدی به شیوه برخورد حضرت با مظاهر آن را شرح خواهیم داد.

منابع حدیثی

۱- نهج الفصاحه، ح۲۲۳۲

۲- معانی الاخبار  ص۱۴۰

۳- میزان الحکمه، ج۱، ص۷۱۸، ح۴۵۸۳

۴-سفینه البحار،ج۲ ، ص۵۰۹

۵-سنن الرسول، پژوهشکده باقر العلوم، ص۲۰۷

۶- میزان الحکمه، ص۷۱۹، ح۴۵۹۳

۷- میزان الحکمه، ج۳، ص۲۰۰۷ ح۱۳۱۴۵

۸-میزان الحکمه، ج۲، ص۱۷۵۷

۹- میزان الحکمه، ج۳، ص۲۰۰۸ ح۱۳۱۴۵

کاری از گروه سبک زندگی باحجاب

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. زینب گفت:

    مقاله تان بسیار مفید است مخصوصا برای مسئولین!
    به نظرم این راهکارها فقط در مدینه فاضله قابل اجراست نه در ایران و تهران اکنون!!!

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. زینب گفت:

    مقاله تان بسیار مفید است مخصوصا برای مسئولین!
    به نظرم این راهکارها فقط در مدینه فاضله قابل اجراست نه در ایران و تهران اکنون!!!

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.