لباس مردان در دهکده جهانی و تمدن اسلامی

ورود کت و شلوار به ایران که به دوران نفوذ انگلستان باز می گردد، اولین قدم برای یکسان سازی پوشش مردان در ایران محسوب می شود. اما ریشه این همسان سازی ظاهر که بعدها به صورت فرهنگی خزنده لهجه و گویش را نیز تحت الشعاع خود قرار داد به کجا باز می گردد؟

کد خبر: 5031
تاریخ انتشار : بهمن ۷, ۱۳۹۲

لباس، همان مشخصه شناخت اقوام و فرهنگ های مختلف در کشور است که بعد از گویش، لهجه و ادبیات، بهترین و زیباترین زبان گویای فرهنگی است که ثمره صدها سال زندگی اقوام اصیل ایرانی است. اما چه شد که در ایران زمین ما با گذشت زمان، نه تنها نمودهای فرهنگی اقوام به عنوان ثروت های ملی و گنجینه های فرهنگی، بستر های مناسب برای رشد و تثبیت نیافت، بلکه تحت تاثیر یک فرهنگ غلط، که منشاء آن در خارج از مرزهای ایران بود، روز به روز کم رنگ تر شد!

caricator_www.Patugh.ir-9

 ورود کت و شلوار به ایران که به دوران نفوذ انگلستان باز می گردد، اولین قدم برای یکسان سازی پوشش مردان در ایران محسوب می شود. اما ریشه این همسان سازی ظاهر که بعدها به صورت فرهنگی خزنده لهجه و گویش را نیز تحت الشعاع خود قرار داد به کجا باز می گردد؟

 شاید آنگاه که مارشال مک‌ لوهان در توصیف آینده جهان، تحت تأثیر وسایل ارتباط جمعی، واژه دهکده جهانی را به کار برد، هیچ کس فکر نمی کرد تمامی مردم جهان را در یک دهکده دیدن، یعنی جهانی با یک فرهنگ، پوشش و زبان یکسان داشتن. چنان چه شاهدیم امروزه پوشش کت و شلوار، پوشش غالب بسیاری از کشورهای جهان شده و بیشتر مردم به دنبال آن هستند که زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان واحد جهانی بیاموزند.

اما مگر لباس یکسان داشتن بد است؟ لباس هر قوم و ملیت، آمیخته با فرهنگ و باورهای آن ملت است. در ایران اسلامی ما، فرهنگ پوشش آمیخته با باورهای دینی است که گنجینه های حیا و عفت را در خود جای داده است؛ اما لباس جهانی ساخته و پرداخته فرهنگی بیگانه از اسلام و تعالیم آن است و ما را در چارچوب فرهنگی قرار می دهد که در آن لباس وسیله ایست در اختیار نظام سرمایه داری.

اما نگاه اسلام به لباس چیست؟

 ملاک اسلام به پوشش، آراستگی ظاهر و باطن است به گونه ای که لباس نه تنها موجب زینت تن باشد، بلکه محافظ ارزش های وجودی آدمی نیز باشد. بر همین مبنا اسلام بهترین ها را در غالب مستحبات، خط قرمز ها را در غالب محرمات و آن چه ضررش کمتر از محرمات است را در غالب مکروهات معرفی می کند. در نگاه اسلام پوشش های مختلف در فرهنگ های گوناگون می توانند در چارچوب رعایت محرمات شکل بگیرند و البته خداوند همین تفاوت ها در بین اقوام را از نشانه های خود برای اهل علم برمی شمرد ( وَمِنْ ءَایَاتِهِ خَلْقُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلاَفُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَأَیَاتٍ لِّلْعَالِمِینَ (روم ۲۲) و از نشانه هاى الهى، آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبان ها و رنگ هاى شماست؛ همانا در این امر براى دانشمندان نشانه هایى قطعى است.)

سیره لباس پوشیدن در اسلام

رنگ لباس: بهترین رنگ لباس در اسلام، رنگ سفید است و بعد از آن زرد، سرخ(به رنگ گل سرخ)، کبود و عدسی.

همچنین پوشیدن لباس مشکی جز برای عبا و امامه و نیز فرد عزادار و پوشیدن لباس سرخ تیره جز برای نو داماد مکروه است.

جنس لباس: بهترین جنس لباس درکلام ائمه و پیامبر (صلوات الله علیهم اجمعین) ابتدا پنبه ای، بعد کتان و بعد از آن پشمی معرفی شده است.

دوخت لباس: پوشیدن لباس تنگ در اسلام مذمت شده است. چنانچه امام حسین علیه السلام از لباس تنگ به عنوان لباس اهل ذلت یاد می‌کنند. امام صادق علیه السلام پوشیدن لباس نازک را دلیل سستی و ضعف دین دانسته اند و امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: هرکس به ادامه زندگی علاقه مند است کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشد. همچنین لباس باید به گونه ای باشد که حافظ حیای آدمی باشد. یکی از اصحاب پیامبر می‌گوید روزی نشسته بودم و لباسم کنار رفت و ران پایم پیدا شد. پیامبر صلوات الله علیه که در حال عبور بودند، به من فرمودند: ( ران خود را بپوشان که جزء عورت است).

زینت و آراستگی در اسلام

ائمه سلام الله علیهم آراستگی را از نشانه های ایمان برشمرده اند و فرموده اند که:

 خداوند آراستگی و زیبایی را دوست دارد و از نپرداختن به آن و خود را ژولیده نشان دادن بدش می آید. از مصادیق آن آراستگی و مرتبی موها، محاسن و نیز پاکیزگی لباس ها است.

 

معطر بودن: ائمه (صلوات الله علیهم)  بهره گیری از بوی خوش را از اخلاق پیامبران دانسته و فرموده اند که هزینه کردن برای بوی خوش اسراف نیست. همچنین فرموده اند که بهترین بخشش، عطر و بوی خوش است که هم سبکبار است و هم خوش بو.

انگشتری: انگشتر یکی از زینت های اسلامی است که مستحب است رکاب آن از نقره (رکاب طلا برای مرد حرام است) و نگین آن از عقیق، فیروزه، یاقوت، جزع یمانی، بلور، حدید چینی، درّ نجف، سنگ زمزم و یا زمرّد باشد.  مستحبّ است انگشتر را در انگشت کوچک و یا کناری آن قرار دهند و مکروه است در انگشت سبّابه یا وسطی قرار گیرد همچنین قرار دادن انگشتر در دست چپ، مکروه است.

Untiddtled

بوی پیراهن یوسف

کلمه قمیص به معنای پیراهن شش بار در سوره یوسف تکرار شده است. پیراهنی که یکبار برادران یوسف آن را به خون آغشته کردند و به نزد پدر بردند. یکبار زلیخا در طمع یوسف آن را پاره کرد و بار آخر نور و بینایی را به چشمان یعقوب باز گرداند. پیراهن، چون پیراهن یوسف است پاره می شود ولی رشته ایمان یوسف پاره نمی شود و چون پیراهن یوسف است معجزه می کند و بینایی به چشمان پدر باز می گردد. اگر مردان ما یوسف باشند، پیراهن هایشان کار پیراهن یوسف را می کند.

کاری از گروه سبک زندگی باحجاب

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.