دجالان لطیف آخر الزمان

نتیجه ای که پس از بررسی فیلم های معنا گرا در غرب به دست می آید؛ حاکی از آن است که نگاه جدید انسان غربی، تنها به بعد باطنی و نیروهای روحی آدمی، فارغ از ارتباطش با پروردگار معطوف است و نقش عرفانی و قدسی در سرنوشت او همچون گذشته کمرنگ و بی مایه است.

کد خبر: 9291
تاریخ انتشار : خرداد ۲۰, ۱۳۹۳

پیدایش رسالتی پیامبر گونه و عارفانه

در چند دهه اخیر شاهد پیدایشی پیامبرگونه و عارفانه در سینما هستیم، که گاه دعوی نجات بشریت را دارد و گویی منجی آخرالزمان است و قصد کشف حقیقت و هدایت بشریت را دارد. این سینما که به سینمای حقیقت شهرت پیدا کرده است در کشور ما نیز جایگاه خاص خود را پیدا کرده و گویی می خواهند جایگزین عرفان و مذهب شود!!

آخرالزمان

تا به امروز سینما جز در خدمت رشد کبر و غرور و جنون و مفاسد اخلاقی نبوده است. سینمای عرفانی نیز به واسطه طبع همذات پنداری آن، مثبت ترین اثری که بر مخاطب می گذارد، القای حس خدایی، اساطیری و پیامبری است که خود، جز کبر و جنون و کفر را ارائه نمی دهد.

 

دیدگاه ها درباره سینمای عرفانی

سینما

دیدگاه اول: برخی معتقدند بحث دین + سینما؛  بحثی بی حاصل است. چراکه اصولا سینمای عرفانی را موجود نمی دانند.

دیدگاه دوم: گروهی دیگرمعتقدند “سینمای عرفانی ـ دینی” و “هنر قدسی” وجود ندارد، اما سینماگر و هنرمند متدین وجود دارد، چراکه اگر کسی متدین باشد ناگزیر کارش دینی می شود. پس سینمای دینی به این معنا نیست و باید دنبال سینماگر متدین بود.

دیدگاه سوم: این گروه معتقدند سینمای مذکور وجود دارد، اما؛ معیار سنجش، بیشتر ظواهر دین از جمله ریش مرد و نماز و مسجد و مناره و حجاب است تا در نهایت کمالش به وجوه اخلاقی شخصیت های فیلم و تعبد و تشرع آن ها از قبیل درستکاری و اهل حلال و حرام بودن و …برسند و حتی این چیز ها را هم در مراتب ظاهری، عینی و عوام فهم جستجو می کنند.

اما نگاه صحیح تر: آن است که دیدگاه های قبلی به دلایل واضح کنار گذاشته شود. با توجه به آموخته های ما، سینمایی که می تواند تماشاگر را با خود به دنیایی دینی هدایت کند و یا به زبان روشن تر، سینمایی که بتواند نوعی شناخت شهودی را به تماشاگر انتقال دهد و این عالم شهودی عالمی دینی باشد، سینمایی دینی است. یعنی با ارزشترین نوع سینما از آن جهت که سینما است.

در این مرتبه، فیلم ساز خود در عالمی حاضر شده است و حالا با ابزار سینما سعی می کند تماشاگر را نیز به حضور در آن عالم بکشاند و اگر توفیق داشت و تاثیر گذار بود، صرف نظر از مسائل دیگرش، این تاثیرات است که باید مورد قضاوت معرفت مناسبی از دین قرار گیرد.

داستان های انجیلی، موضوعات جذاب برای سینما

فیلم

نخستین برخورد دین با سینما در جهان مسیحی آمیخته با تصویر منفی دین از فیلم بود. سینمای غرب اما از آغاز تلاش کرد داستان های انجیلی را به موضوع هایی جذاب برای فیلم های سینمایی بدل کند. در سینمای ناظر به زندگی پیامبران، از نظر نوع تنوع باید گفت؛ فیلمی چون” مصائب مسیح” از منظر یک مسیحی ارتودکس و فیلم “سکور سیزی” از دیگاه اومانیسم، پرسش ها و تردیدهای یک “انسان ـ پیامبر” را تصویر می کنند و یک اثر هالیوودی “شاه و شاهان” به زندگی پیامبر نگریسته و هم نوعی رمانتیسم پایبند به کتاب مقدس “زفیرلی” در این عرصه تجربه شده است.

فیلم

در سینمای غرب همچنین؛ زندگی اولیاء الله و عارفان مسیحی، مانند فرانچسکو آسیزی و کشیشان کلیسا از سوژه های مورد علاقه سینماگران بوده اند. آثاری چون “صلیب سرخ، گوژپشت نتردام، مصائب ژاندارک، فرشتگان با صورت های کثیف، مردی برای تمام فصول و…” از آثاری هستند که در آن ها یک شخصیت روحانی مسیحی، کشیش یا اسقف، کانون ماجراهای فیلم است.

 

 گفتنی است بسیاری از آثار سینمای عرفان مسیحی با دیدگاهی او مانیستی به مقام دینی نگریسته و آن را در کشاکش بحران های انسانی به نمایش نهاده اند. که برخی آثار چون” برسون و درایر” سرشار از روح متافیزیکی و عرفان قدسی هستند که علیه نگاه اومانیستی قد علم کرده اند.

سینما، جلوه گاهی برای عرفان سکولار

با به حاشیه رفتن دین و باور های الاهی از زندگی بشر غربی در عصر مدرنیسم و جایگزین کردن انسان به جای خدا در راس هرم هستی در کج فهمی انسان غربی محدود و محصور شده بود که سرچشمه همه مشکلاتش را نه در رفتارهای فیر عقلانی کشیش ها بلکه در اصل دین می پنداشت. ولی خلا ای حاصل از بی توجهی به معنا و باورهای معنوی، او را با پرسش های جدی روبه رو کرد. اما اینکه پاسخ به نیاز های معنوی انسان غربی چگونه پاسخی باید باشد مشکل بعدی متفکران غربی بود که با آن مواجه شدند، دریافتند سینما جایگاهی که در بین مردم دارد، ابزار خوبی برای گسترش یک ایده و تفکر است.

تمایل روز افزون به تولید فیلم هایی با موضوع توجه به مسائل عرفانی، معنایی و امور متافیزیکی در سینمای هالیوود، این واقعیت را نشان می دهد که متفکران غرب از سینما به عنوان یکی از  استراتژیک ترین ابزار انتقال آراء و عقاید بهره برداری می کنند. توجه بیش از اندازه غرب به معناهای عرفانی؛ سینماهای دیگر از جمله ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ به گونه ای کهسال گذشته فیلم های کوتاه زیادی در جشنواره فجر با عنوان سینمای معناگرا اکران شد. اما اینکه معناگرایی از دیدگاه غرب و دیدگاه ایران به چه چیز هایی اطلاق می شود، موضوع اصلی بحث ماست.

نتیجه ای که پس از بررسی فیلم های معناگرا در غرب به دست می آید؛ حاکی از آن است که نگاه جدید انسان غربی، تنها به بعد باطنی و نیروهای روحی آدمی فارغ از ارتباطش با پروردگار معطوف است و نقش عرفانی و قدسی در سرنوشت او همچون گذشته کمرنگ و بیمایه است.

وضعیت سینمای ایران

این روزها در سینمای ایران شاهد ساخت و تولید برخی فیلم های پر هزینه هستیم که روی ارزش رسانه ای و فرهنگی آنها هیچ بررسی خاصی انجام نشده است. که به علت پر هزینه بودن این فیلم ها برخی اوقات یک شبکه سراسری بدهی میلیاردی پیدا کرده و لذا این امر اجازه نمی دهد که تولید محصولات رسانه ای مسیر حرفه ای و لازم خود را طی کند و در این بین، برخی دیدگاه های شخصی درباره محصولات سینمای جهان، باعث می شود که به ناگاه هم سینمای داخلی از رسانه ملی حذف شود و هم محصولات معتبر جهانی. که امر مذکور موجب روبه رو شدن مردم با موجی از فیلم های سینمایی بی کیفیت داخلی و محصولات بی هویت خارجی روبه رو شوند.

 کاهش تولید و نیاز به محصولات جدید موجب شده است شبکه ها سراغ فیلم های هندی و چینی یا محصولات سطح پایین ایرانی بروند، و به تولید فیلم های تلویزونی و کپی های سینمایی می پردازند، و بازیگران آنها اکثرا بازیگران معروفی هستند که به دلیل کاهش تولید در سینمای ایران تن به بازی در این فیلم های بی محتوا می دهند، که بی شک درصد ضررهای معنوی و ارزشی این دو، در برابر محصولات جهانی بسیار بیشتر است.

فیلم

اگر صدا و سیما با روشنفکری ساخت فیلم های بی محتوای سینمایی و یا خرید فیلم های بی محتوای خارجی با روشنفکری رسانه ای بر روند خریدهای  خارجی، مقیاسی درست را اجرا نکند، در آینده باید میلیاردها دلار هزینه ضد ارزش هایی را بپردازیم که به سبب تعصب خاص و بی بهره بودن از علم رسانه وارد فضای رسانه ملی شده اند. فیلم هایی که محتواهای پوچ گرایی و ماده پرستی داشته آثار جبران ناپذیر آن در عصر گسترش عرفان های بدلی و خرافه گرایی های هدفمند، دارند.

در آخر باید گفت وقتی سینما در دست روشنفکران و متفکران غربی به عنوان ابزاری برای ابراز عقاید پوچ شان به ملل مختلف تبدیل شده است؛ که از طریق آن می توانند بر اذهان عمومی تاثیر گذاشته و باعث تغییر افکار و عقاید و ایجاد شک و شبهه در جوانان کشور های مختلف، از جمله کشورهای اسلامی و حتی ایران شوند. می شود گفت این ابزار لطیف، دوست داشتنی و به ظاهر بی خطر می تواند همان دجال یک چشمی باشد که در کلام پیامبر(ص) در چندین قرن پیش آن را اینگونه معرفی نموده اند خلاصه آن این است که: از علائم ظهور مهدی(عج) خروج شخصی به نام دجال است. او طاغوتی حیله گر است و عده بسیاری را با خود همراه می کند، با صدای بلند فریاد می زند که بین مشرق و مغرب، صدایش را جن و انس و شیطان می شنوند و ایشان را به شرک دعوت می کند و چون او ظاهر شود عالم را پر از فتنه و آشوب می کند.

که با توجه به خصوصیات مذکور شاید بتوان گفت: او تنها یک فرد نیست بلکه عنوانی است برای افراد پر تزویر و حیله گر که برای کشیدن توده های مردم به دنبال خود از هر وسیله ای استفاده می کنند که در زمان ما سینما و افراد پشت پرده آن می تواند دجال لطیفی باشد که به راحتی افکار بسیاری از مردم را در دستان خود گرفته است!!

دجالی که اگر بتواند به نام عرفان و آزادی اخلاق و حیا و عفت را به راحتی از زندگی مردم جهان حذف می کند.

                                                                                                                                                          حامدحجتی

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. زهرا گفت:

    خیلی جالب بود دست مریزاد خسته نباشید خدا قوت

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. آشنا گفت:

    ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. یاسین گفت:

    با عرض سلام خدمت شما عزیزان گرامی
    مطالبی از سایت شما را با ذکر سند در پورتال صالحین درج نموده ایم انشاءالله که راضی باشید.
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. زهرا گفت:

    خیلی جالب بود دست مریزاد خسته نباشید خدا قوت

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. آشنا گفت:

    ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. یاسین گفت:

    با عرض سلام خدمت شما عزیزان گرامی
    مطالبی از سایت شما را با ذکر سند در پورتال صالحین درج نموده ایم انشاءالله که راضی باشید.
    یا علی

    Thumb up 0 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.